Groep 6
De belangrijkste informatie van
groep 6 op een rijtje.
Algemeen:
Even voorstellen: Ik ben meester
Robert (Robert Poortman). Ik sta elke dag voor de klas.
Op maandag en woensdag hebben wij
een onderwijsassistente, juf Lisa Feddema. Zij is er dan ook voor groep 7.
Pedagogisch klimaat
Ons streven is een gezond
pedagogisch klimaat in de klas. Dit proberen wij te bereiken op verschillende
manieren:
· We zijn een zogenaamde
Kanjerschool en werken met de Kanjertraining.
· We maken met de groep
klassenregels. Deze regels leven we met z’n allen na om het zo prettig mogelijk
te houden in de groep voor iedereen.
· Tweemaal per jaar zoomen we
nadrukkelijker in op de groepssfeer en het welbevinden van alle individuele
kinderen door middel van het afnemen van SCOL en het sociogram.
· Wekelijks staat er een les
sociale vaardigheden op het programma. Maar wij beperken ons niet tot deze les
alleen om deze vaardigheden te oefenen. Op elk moment van de dag kunnen wij
verwijzen naar de omgangsregels.
· Wij benaderen de kinderen zo
positief mogelijk. Soms gebeuren er echter dingen die niet volgens afspraak
gaan. Dan gaan we hierover met uw kind in gesprek en wordt uw kind aangesproken
op zijn/haar gedrag. Het kan voorkomen dat uw kind (bij grensoverschrijdend
gedrag) met een zogenoemde t-kaart thuiskomt. Op deze t-kaart schrijft degene
bij wie het incident heeft plaatsgevonden kort en bondig welke gedrag heeft
geleid tot de t-kaart. Aan u wordt gevraagd dit formulier ter kennisneming te
ondertekenen en de volgende dag weer met uw kind mee te geven naar school.
Fruitdagen
Dinsdag en donderdag zijn op De
Wieken groente en/of fruitdagen. Het verzoek is om op die dagen als pauzehap
groente en/of fruit mee te geven.
Onderwijsaanbod en methodes
In de
schoolgids vindt u de verschillende methodes waar we op school mee werken. We
lichten er hier enkele uit.
Rekenen
Wij werken met de rekenmethode
Wereld In Getallen versie 5. We gebruiken deze methode al enkele jaren. De
kinderen weten precies wat er van hen verwacht wordt. We starten de les met een
lesdoel en aan het eind van de les kunnen we zien of het doel gehaald is. Zo
nodig komen we er in de volgende les op terug
Lezen
Voor technisch lezen hebben we al
enkele jaren een mooie, nieuwe, up to date methode: Karakter. Naast
leesinstructie op verschillende niveaus, kenmerkt Karakter zich ook door het
theaterlezen, literatuureducatie en duo-lezen. Lezen doe je overal en de hele
dag door.
Taal / Spelling / Begrijpend
lezen
Wij zijn dit jaar gestart in een
nieuwe methode voor het hele taal- en spellinggebied. Ook begrijpend lezen valt
hieronder. De nieuwste inzichten leren ons dat begrijpend lezen, spelling en
taal onder één noemer vallen en eigenlijk niet losgeknipt moeten worden. De
methode heet: Nieuw Nederlands Junior.
DaVinci
Met DaVinci werken wij met
thema’s vanuit nieuwsgierigheid en verwondering. Dit jaar beginnen wij met het
thema: “Egyptenaren”. Naast de leerkrachtgebonden lessen gaan de kinderen
creatief aan de slag, stellen ze zichzelf verwonderingsvragen en maken ze een
themawerkstuk. Onder Da Vinci vallen de vakken: aardrijkskunde, geschiedenis,
biologie en crea. Ook zijn er verbanden met het vak taal en schrijven.
Werkstuk/spreekbeurt
We starten
bij het eerste thema (van DaVinci) met het maken van een display. Ook zullen de
kinderen in het loop van het jaar werken aan werkstukken. Daar kunnen de
kinderen regelmatig op school aan werken en krijgen zo direct tops en tips van
de meester en juf. De verwachting is dat de kinderen hier ook thuis aan kunnen
werken.
Om de kinderen zelfvertrouwen te
laten ervaren en om te leren in het openbaar te spreken, starten we dit jaar
met spreekbeurten. Vanaf een klein spiekbriefje spreekt uw kind de klas toe
over een zelfgekozen onderwerp.
Gymlessen
Dit schooljaar heeft groep 6 gym
op dinsdagochtend. Gymschoenen zijn in verband met de veiligheid zeer wenselijk
en gymkleding is hierbij verplicht. Graag krijgen wij belemmeringen bij het
sporten op papier of digitaal doorgegeven.
Huiswerk
Naast het reguliere schoolwerk
krijgt groep 6 ook met huiswerk te maken. Het idee hierachter is dat hier een
opbouw in moet zitten van groep 6, 7, 8 naar het Voortgezet Onderwijs. De
volgende zaken zullen thuis gemaakt en geleerd worden:
· toetsbladen voor bepaalde
vakgebieden (verkeer, Da Vinci, enz)
· Leerwerk voor Topografie
· Werkbladen voor taal, spelling
of rekenen
Huiswerkmapjes
Alle kinderen krijgen in groep 6
van school een huiswerkmap. De afspraak is, dat de leerlingen deze dagelijks
mee naar school nemen en na schooltijd natuurlijk weer mee naar huis nemen. Het
is belangrijk dat de leerlingen een agenda hebben. We leren de kinderen hoe ze
huiswerk moeten noteren en plannen. Als u regelmatig de agenda checkt, heeft u
als ouder(s) zicht op wat er op het gebied van huiswerk verwacht wordt van uw kind.
Regelmatig zullen wij melding maken in Social Scools als er huiswerk is.
Algemeen:
We willen u vragen de kinderen in
‘laagjes’ te kleden. T-shirt, vest of t-shirt en trui. Dit zodat de laagjes ook
uit kunnen als uw kind het warm heeft, of aan als uw kind het wat koud heeft.
We vinden het erg belangrijk dat
het contact met de ouders van de kinderen in onze groep goed verloopt. We
vragen u dan ook bij vragen, onduidelijkheden of opmerkingen, meteen even te
mailen. Voor een persoonlijk gesprek plannen wij afspraken voor na schooltijd.
Een fijn schooljaar toegewenst
aan uw kind, maar ook aan u.
Met vriendelijke groet,
Robert Poortman
(robertpoortman@siko.nl)