Groep 1/2 A
De belangrijkste informatie van
groep 1/2 A op een rijtje.
Algemeen:
Ik ben juf Ingrid Poppeliers en
ben al 25 jaar werkzaam in het onderwijs. Ik werk fulltime. In alle groepen heb
ik ervaring opgedaan, maar de laatste jaren ben ik bij de kleutergroep blijven
hangen. Ik vind het super om samen met de kinderen themahoeken te bedenken en
in te richten. Sinds oktober 2019 mag ik me specialist jonge kind noemen.
Komend schooljaar ga ik me meer verdiepen in het `lezen` van kindertekeningen,
dat is afgelopen schooljaar helaas niet gelukt.
Dagelijks rijd ik op en neer
vanuit Rotterdam waar ik woon.
Juf Marissa Rijkuiter is
onderwijsassistent in de onderbouw. Zij is hier ook ingeroosterd. Elke dag is
zij een aantal uur aanwezig om extra te oefenen met kleine groepjes kinderen.
Onderwijsinhoudelijk/ICT:
In de klas hebben we een aantal
standaard hoeken: de computers (2 stuks), de leeshoek, de schrijfhoek, de
rekenhoek, de bouwhoek en de huishoek.
Spelend leren staat centraal bij
ons in de groep. De kinderen zijn een belangrijke factor in het uitwerken en
opzetten van een thema. Een thema beginnen we met een aantal startactiviteiten
om de kinderen enthousiast te krijgen. U kunt denken aan een filmpje, een
activiteit, toneelstukje, een bezoekje ergens buiten de deur of het voorlezen
van een prentenboek.
Met de kinderen wordt een
woordweb gemaakt en geïnventariseerd wat ze al weten en wat ze nog willen leren
bij dit thema. Vervolgens gaan we met elkaar `in vergadering` en bespreken we
welke themahoek(en) we willen, waar we ze willen hebben in de klas en wat we
ervoor nodig hebben. Daarna gaan we op zoek naar materialen in de school die we
kunnen gebruiken en kijken de kinderen thuis wat ze hebben dat we evt. kunnen
gebruiken bij het thema op school. Met uw goedkeuring mag dat dan mee naar
school. Dan wordt de hoek samen met de kinderen opgebouwd in de klas. Als er
het e.e.a. verhuisd moet worden in de klas helpt de juf daar natuurlijk bij.
Als we denken dat we klaar zijn mag er een groepje `proefdraaien` in de hoek.
Als we weer in de kring zitten evalueren we of de hoek klaar is of dat we nog
dingen missen. Dan wordt er een keuzekaartje gemaakt en is de themahoek klaar.
Meestal volgt er daarna nog een themahoek die we samen opbouwen en worden er
verschillende hoeken aan elkaar gekoppeld. De kinderen denken ook mee over de
creatieve opdrachten die we evt. kunnen maken.
Als we een thema hebben
afgesloten met elkaar dan ruimen we het samen op. De kinderen die spullen
hebben meegenomen verzamelen hun eigen spullen weer om weer mee naar huis te
nemen. Ook zetten we alles weer netjes terug en soms moet de stofzuiger gehaald
worden om het helemaal weer netjes te hebben voor het volgende thema. Op deze
manier zijn de kinderen betrokken bij het thema van het begin tot het eind.
Via de berichtjes op social
schools kunt u zien en volgen hoe we met de opbouw van een thema bezig zijn.
De standaard hoeken (behalve de
computers) worden bij elk thema aangepast. In de leeshoek komen boeken van het
thema te liggen. In de schrijfhoek liggen woordkaartjes van het thema die
nageschreven kunnen worden en in de rekenhoek worden spelletjes neergelegd die
een link hebben met het thema. Kortom, de klas ademt het thema.
De juf speelt veel mee en
probeert alle kinderen uit te dagen om steeds een stapje verder te komen in hun
persoonlijke ontwikkeling. De SLO doelen worden verwerkt in de thema`s en komen
allemaal aan bod gedurende de kleuterperiode van uw kind.
Tijdens het spelen wordt er ook
veel geobserveerd en de stapjes die uw kind maakt worden goed bijgehouden. We
hebben Mijn Kleutergroep, een observatiesysteem dat we in de kleutergroepen
gebruiken.
Organisatorisch:
Het is fijn als uw kind
gymschoenen op school heeft liggen, graag voorzien van naam en een witte zool.
Dit voor als we naar het speellokaal gaan op een regenachtige dag.
Om de week gaan we op woensdag
naar de gymzaal van De Erker naar meester Marc. Het zou fijn zijn als uw kind
op deze dagen een apart tasje bij zich heeft met een korte broek en T-shirt
erin. Op deze dagen het liefst makkelijke kleding aan doen en geen sieraden in
of om. Gymkleding is bij kleuters niet echt verplicht, als ze een makkelijke
broek aan hebben naar school is dat ook goed.
De gymdagen kunt u vinden op de
agenda van social schools. Deze wordt ingevuld van vakantie tot vakantie, dit
omdat de volgorde soms kan veranderen. Het is afhankelijk van de aanwezigheid
van de meester.
Op vrijdagochtend geeft meester
Marc een les in het speellokaal op school. Hier hoeven de kinderen geen aparte
kleding voor mee te nemen. Ook op vrijdag graag makkelijk zittende kleding en
geen sieraden in of om.
Op woensdagochtend beginnen we
altijd met ‘lekker lezen’ tot 8:45 uur. U bent als ouder welkom om gezellig
voor te lezen aan uw kind in de groep. U mag dan, samen met uw kind, een plekje
zoeken in de klas.
In de ochtend is het niet altijd
mogelijk om mij te spreken. Mocht er iets zijn dan kunt u mij altijd na
schooltijd even aanspreken of mailen ingridpoppeliers@siko.nl.
Tijdens de eerste lockdown /
thuiswerkperiode heb ik een yurls pagina aangemaakt voor de groep.
https://jufingridpoppeliers.yurls.net/
Hierop heb ik toen allerlei kopjes
geplaatst en de thema’s waar we toen aan gewerkt hebben. Daarna heb ik het
geprobeerd om bij te houden. Ik zet nu niet meer elk thema erop, maar probeer
het wel bij te houden als ik een momentje heb. Neem gerust een kijkje als u er
nog niet mee bekend bent. Voor nieuwe ouders is het leuk om erachter te komen
welke godsdienstige liedjes we bijvoorbeeld zingen in de klas met elkaar.