Groep 1/2 A

 

Juf Ingrid Poppeliers werkt fulltime en is de hele week aanwezig voor de groep. Juf Marissa Rijkuiter, onderwijsassistent, werkt 20 uur. Haar tijd is eerlijk verdeeld over beide kleutergroepen. 

In de klas hebben we een aantal standaard hoeken: de computers, de leeshoek, de schrijfhoek, de rekenhoek, de bouwhoek en de huishoek.

Spelend leren staat centraal bij ons in de groep. De kinderen zijn een belangrijke factor in het uitwerken en opzetten van een thema. Een thema beginnen we met een aantal startactiviteiten om de kinderen enthousiast te krijgen. U kunt denken aan een filmpje, een activiteit, toneelstukje, een bezoekje ergens buiten de deur of het voorlezen van een prentenboek.

Met de kinderen wordt een woordweb gemaakt en geïnventariseerd wat ze al weten en wat ze nog willen leren bij dit thema. Vervolgens gaan we met elkaar `in vergadering` en bespreken we welke themahoek(en) we willen, waar we ze willen hebben in de klas en wat we ervoor nodig hebben. Daarna gaan we op zoek naar materialen in de school die we kunnen gebruiken en kijken de kinderen thuis wat ze hebben dat we evt. kunnen gebruiken bij het thema op school. Met uw goedkeuring mag dat dan mee naar school. Dan wordt de hoek samen met de kinderen opgebouwd in de klas. Als er het e.e.a. verhuisd moet worden in de klas helpt de juf daar natuurlijk bij. Als we denken dat we klaar zijn mag er een groepje `proefdraaien` in de hoek. Als we weer in de kring zitten evalueren we of de hoek klaar is of dat we nog dingen missen. Dan wordt er een keuzekaartje gemaakt en is de themahoek klaar. Meestal volgt er daarna nog een themahoek die we samen opbouwen en worden er verschillende hoeken aan elkaar gekoppeld. De kinderen denken ook mee over de creatieve opdrachten die we evt. kunnen maken.

Als we een thema hebben afgesloten met elkaar dan ruimen we het samen op. De kinderen die spullen hebben meegenomen verzamelen hun eigen spullen weer om weer mee naar huis te nemen. Ook zetten we alles weer netjes terug en soms moet de stofzuiger gehaald worden om het helemaal weer netjes te hebben voor het volgende thema. Op deze manier zijn de kinderen betrokken bij het thema van het begin tot het eind.

Via de berichtjes op social schools kunt u zien en volgen hoe we met de opbouw van een thema bezig zijn.

De standaard hoeken (behalve de computers) worden bij elk thema aangepast. In de leeshoek komen boeken van het thema te liggen. In de schrijfhoek liggen woordkaartjes van het thema die nageschreven kunnen worden en in de rekenhoek worden spelletjes neergelegd die een link hebben met het thema. Kortom, de klas ademt het thema.

De juf(fen) spelen veel mee en proberen alle kinderen uit te dagen om steeds een stapje verder te komen in hun persoonlijke ontwikkeling. De SLO doelen worden verwerkt in de thema`s en komen allemaal aan bod gedurende de kleuterperiode van uw kind.

Tijdens het spelen wordt er ook veel geobserveerd en de stapjes die uw kind maakt worden in KIJK! gezet, het observatiesysteem dat we in de peuter en kleutergroepen gebruiken.

Een keer in de twee weken gaan we met de groep naar de grote gymzaal. Het zou fijn zijn als uw kind dan een korte broek en een t-shirt bij zich heeft in een apart tasje.

Op dinsdag en donderdag hebben we fruitdagen en eten we allemaal fruit rond een uur of 10.

 

We beginnen over het algemeen gelijk met spelen en werken bij de inloop. De kinderen kunnen dan bij binnenkomst hun keuze kaartje ophangen op het planbord en gaan spelen en werken. Ze hoeven niet te wachten in de kring tot het half 9 is.

Op woensdagochtend beginnen we met inloop `lekker lezen`. Als u uw kind naar school brengt mag u wat langer in de groep blijven om een boekje voor te lezen. Dit kan lekker op de bank, in de kring of op een kleedje ergens in de klas. Om 8.45 uur gaan we dan weer verder met de groep. Op dit moment mogen ouders de school niet in i.v.m. de coronamaatregelen. Helaas gaat het 'lekker lezen' met ouders even niet door. De kinderen 'lezen' wel in de groep. Leest u vooral thuis lekker veel voor!