Groep 1/2 A

De belangrijkste informatie van groep 1/2 A op een rijtje.

Algemeen:

Ik ben juf Ingrid Poppeliers en ben al 25 jaar werkzaam in het onderwijs. Ik werk fulltime. In alle groepen heb ik ervaring opgedaan, maar de laatste jaren ben ik bij de kleutergroep blijven hangen. Ik vind het super om samen met de kinderen themahoeken te bedenken en in te richten. Sinds oktober 2019 mag ik me specialist jonge kind noemen. Komend schooljaar ga ik me meer verdiepen in het `lezen` van kindertekeningen, dat is afgelopen schooljaar helaas niet gelukt.

Dagelijks rijd ik op en neer vanuit Rotterdam waar ik woon.

Juf Marissa Rijkuiter is onderwijsassistent in de onderbouw. Zij is hier ook ingeroosterd. Elke dag is zij een aantal uur aanwezig om extra te oefenen met kleine groepjes kinderen.

Onderwijsinhoudelijk/ICT:

In de klas hebben we een aantal standaard hoeken: de computers (2 stuks), de leeshoek, de schrijfhoek, de rekenhoek, de bouwhoek en de huishoek.

Spelend leren staat centraal bij ons in de groep. De kinderen zijn een belangrijke factor in het uitwerken en opzetten van een thema. Een thema beginnen we met een aantal startactiviteiten om de kinderen enthousiast te krijgen. U kunt denken aan een filmpje, een activiteit, toneelstukje, een bezoekje ergens buiten de deur of het voorlezen van een prentenboek.

Met de kinderen wordt een woordweb gemaakt en geïnventariseerd wat ze al weten en wat ze nog willen leren bij dit thema. Vervolgens gaan we met elkaar `in vergadering` en bespreken we welke themahoek(en) we willen, waar we ze willen hebben in de klas en wat we ervoor nodig hebben. Daarna gaan we op zoek naar materialen in de school die we kunnen gebruiken en kijken de kinderen thuis wat ze hebben dat we evt. kunnen gebruiken bij het thema op school. Met uw goedkeuring mag dat dan mee naar school. Dan wordt de hoek samen met de kinderen opgebouwd in de klas. Als er het e.e.a. verhuisd moet worden in de klas helpt de juf daar natuurlijk bij. Als we denken dat we klaar zijn mag er een groepje `proefdraaien` in de hoek. Als we weer in de kring zitten evalueren we of de hoek klaar is of dat we nog dingen missen. Dan wordt er een keuzekaartje gemaakt en is de themahoek klaar. Meestal volgt er daarna nog een themahoek die we samen opbouwen en worden er verschillende hoeken aan elkaar gekoppeld. De kinderen denken ook mee over de creatieve opdrachten die we evt. kunnen maken.

Als we een thema hebben afgesloten met elkaar dan ruimen we het samen op. De kinderen die spullen hebben meegenomen verzamelen hun eigen spullen weer om weer mee naar huis te nemen. Ook zetten we alles weer netjes terug en soms moet de stofzuiger gehaald worden om het helemaal weer netjes te hebben voor het volgende thema. Op deze manier zijn de kinderen betrokken bij het thema van het begin tot het eind.

Via de berichtjes op social schools kunt u zien en volgen hoe we met de opbouw van een thema bezig zijn.

De standaard hoeken (behalve de computers) worden bij elk thema aangepast. In de leeshoek komen boeken van het thema te liggen. In de schrijfhoek liggen woordkaartjes van het thema die nageschreven kunnen worden en in de rekenhoek worden spelletjes neergelegd die een link hebben met het thema. Kortom, de klas ademt het thema.

De juf speelt veel mee en probeert alle kinderen uit te dagen om steeds een stapje verder te komen in hun persoonlijke ontwikkeling. De SLO doelen worden verwerkt in de thema`s en komen allemaal aan bod gedurende de kleuterperiode van uw kind.

Tijdens het spelen wordt er ook veel geobserveerd en de stapjes die uw kind maakt worden goed bijgehouden. We hebben Mijn Kleutergroep, een observatiesysteem dat we in de kleutergroepen gebruiken.

Organisatorisch:

Het is fijn als uw kind gymschoenen op school heeft liggen, graag voorzien van naam en een witte zool. Dit voor als we naar het speellokaal gaan op een regenachtige dag.

Om de week gaan we op woensdag naar de gymzaal van De Erker naar meester Marc. Het zou fijn zijn als uw kind op deze dagen een apart tasje bij zich heeft met een korte broek en T-shirt erin. Op deze dagen het liefst makkelijke kleding aan doen en geen sieraden in of om. Gymkleding is bij kleuters niet echt verplicht, als ze een makkelijke broek aan hebben naar school is dat ook goed.

De gymdagen kunt u vinden op de agenda van social schools. Deze wordt ingevuld van vakantie tot vakantie, dit omdat de volgorde soms kan veranderen. Het is afhankelijk van de aanwezigheid van de meester.

Op vrijdagochtend geeft meester Marc een les in het speellokaal op school. Hier hoeven de kinderen geen aparte kleding voor mee te nemen. Ook op vrijdag graag makkelijk zittende kleding en geen sieraden in of om.

Op woensdagochtend beginnen we altijd met ‘lekker lezen’ tot 8:45 uur. U bent als ouder welkom om gezellig voor te lezen aan uw kind in de groep. U mag dan, samen met uw kind, een plekje zoeken in de klas.

In de ochtend is het niet altijd mogelijk om mij te spreken. Mocht er iets zijn dan kunt u mij altijd na schooltijd even aanspreken of mailen ingridpoppeliers@siko.nl.

Tijdens de eerste lockdown / thuiswerkperiode heb ik een yurls pagina aangemaakt voor de groep. https://jufingridpoppeliers.yurls.net/
Hierop heb ik toen allerlei kopjes geplaatst en de thema’s waar we toen aan gewerkt hebben. Daarna heb ik het geprobeerd om bij te houden. Ik zet nu niet meer elk thema erop, maar probeer het wel bij te houden als ik een momentje heb. Neem gerust een kijkje als u er nog niet mee bekend bent. Voor nieuwe ouders is het leuk om erachter te komen welke godsdienstige liedjes we bijvoorbeeld zingen in de klas met elkaar.